Pages

Saturday, October 5, 2013

Nur Ain (bahagian 22)

Kami berpelukkan. Mak semakin kuat tangisnya. Tangisan mak sama seperti ketika mak mendapat tahu penyakitku. "Ain..kenapa ain tak bagi tahu mak ain sakit ba..." Mak tak mampu nak habiskan kata-katanya. Mak ambil hujung tudungnya untuk menutup mukanya. Aku lihat nurse dan doktor turut menangis. "Aku peluk erat badan mak. "Ain tak nak susahkan mak.." Itu saja yang dapat aku katakan. "Ain anak mak, satu-satunya anak perempuan mak...kalau boleh biarlah penyakit ain ni dipindahkan kat mak.." Mak tersedu menangis.

"Ain, nak makan apa lagi? nanti mak masakkan.." Tanya mak sambil menyapu air matanya. Aku menggeleng. "Ain nak baring.." Pinta aku. Aku cuba berdiri. ALLAH.. kepala aku terasa berat. Lalu aku rebah. Aku dengar suara mak memanggil aku. "Ain.......ain......"

Aku membuka mata. Aku lihat keadaan disekeliling. Aku tersenyum. Aku tutup kembali mataku. Kedengaran suara memanggil aku. "Ain..." Wajah Ustaz Shahrul muncul dihadapan aku. Tiba-tiba satu soalan terkeluar daripada mulutku. "Kenapa Ustaz tak berputus asa...selalu ambil berat tentang ain.." Aku cuba bangun. "Ain jangan bangun..ain baring je..ermm..ain sendiri ada jawapannya.." Ustaz Shahrul tersenyum. "Aku memandang mak. Mak terlena di atas kerusi. "Kesian mak..." Kata aku. Lalu Ustaz Shahrul berkata. " Mak ain tadi nak tunggu ain sedar tapi ain sedar lama sangat..tu yang nak ain tertidur.."

"Ustaz baliklah, mesti ustaz penat.." Kata aku. "Baiklah saya balik dulu...Assalamualaikum..." Ustaz Shahrul berlalu pergi. Aku bangun. Aku lihat ada sebuah beg kertas. Di dalamnya ada sehelai sejadah dan telekung. "Eh..ni telekung......" kata aku.

Bersambung......

No comments:

Post a Comment