Pages

Thursday, October 6, 2011

kartini

      Kita sering menganggap setiap satu tragedi buruk yang menimpa itu sebagai titik hitam dalam sejarah hidup kita. Tanpa berfikir panjang, kita terus menganggap titik hitam itu sebagai penghalang untuk terus mengharungi hidup dengan lebih cemerlang. Seterusnya kita akan terus gagal untuk mencari apa yang patut dicari sebaliknya menemui apa yang tidak sepatutnya lantaran kejahilan kita memahami hakikat hidup.
     ''Jadi la'' "ok le kot" "boleh laa" sering menjadi antem kita.Secara tak langsung sedikit demi sedikit mengikis kewibawaan kita. Sedikit demi sedikit kita tak konfiden dengan Qada' dan Qadar ALLAH....
      Kita terpengaruh dengan propaganda asing "enjoy" "cool" "life s**k" menjadi fahaman kita. Gaya hidup inilah yang kita 'ter' landas. Kita menjadikannya landasan dalam menjalani kehidupan kita.
      Tapi pernahkah kita terfikir, landasan itu kemana arahnya? Apakah kita semakin mengenal TUHAN atau lebih jauh tesasar dari tuntutan haq?
     Alhamdulillah. aku dianugerahkan sebuah cerita yang aku kira adalah cerita kita. Sebuah cerita untuk kita. Untuk direnungi bersama...Untuk difikirkan bersama,
     Atau juga untuk kita tahu yang inilah dia realiti kehidupan. Inilah cabaran yang menanti kehidupan. Andai kita tersalah tafsir, semakin jauh kita dariNYA.
     Meminjam kata UMAR AL-KHATTAB, "TIDAK AKAN KAMU BERPERASAAN GUNDAH WALAU SEKALI, JIKA KAU TAHU APA YANG DICARI"
Maka dalam kehidupan ini apa sebenarnya yang kita cari??? 

Dari: kartunis tembakau


P/s: buku terbaik!!!! ^_^ sape2 ade sambungan buku ini bagitau la aku ek...

No comments:

Post a Comment