Pages

Thursday, November 21, 2013

ASSYAHID AHMAD AMMAR

Mata tepat memandang skrin laptop. Titisan air mula bergenang ditubir mata.

"Kenapa kau menangis?"

"Ahmad Ammar"

"Siapa?"

"Syahid yang tertangguh"

"Siapa? Kau kenal ke?"

"Aku tak kenal"  Imran bangun.

"Jadi?"

"Kehidupan beliau membuatkan aku bertanya kepada diri aku"

"Apa dia?" Soal Nizam kepada Imran.

"Sebelum Aku jawab soalan kau. Aku nak tanya. Berapakah umur kita sekarang?"

"Uit...kau ni, kalau aku 24 tahun. Kalau kau belum lagi sebab birthday kau belum sampai lagi"

"Erm...." Imran duduk semula. Kedua-dua tangannya tergenggam erat antara satu sama lain.

"Imran...."

"Ahmad Ammar....Usianya baru 20 tahun ketika bertemu denganNYA. Beliau mampu membuat penduduk bumi mengaguminya. Aku pasti beliau juga telah membuat penduduk langit menyanjunginya. Beliau menemuiNYA dalam keadaan dahinya berpeluh. Kau tahu apa maksudnya itu? "

"hmm..."

"Dalam sebuah hadis sahih Rasulullah bersabda "Sesunguhnya seorang mukmin meninggal dengan dahi berpeluh." Kau faham hadis ni? Ini merupakan tanda-tanda khusnul khatimah."

"Allah.."

"24 tahun aku hidup. Adakah aku mampu membuat kedua-dua penduduk bumi dan langit mengagumi aku hatta memandang aku walaupun sekali?. Andai seusia ini aku pergi. Adakah aku mampu merangkul khusnul khatimah? Aku bertanya dalam diri. Sebenarnya apa yang aku kejar dalam hidup ini? "

(~_~) Allah....





No comments:

Post a Comment