Pages

Saturday, July 13, 2013

Nur Ain (bahagian 19)

"Waalaikumussalam" serentak kami menjawab. Aku lihat Ustaz Shahrul berdiri kaku dihadapan pintu. Aku tidak tahu kenapa air mata semakin mencurah keluar setelah melihat dia. "Nur Ain...tak baik menangis macam ni..saya tahu Ain sayangkan Aishah...Ain doa banyak-banyak ye semoga Aishah aman dan tenang disana.." Ucap Ustaz Shahrul. Lantas ibu Aishah memeluk aku dari belakang. "Betul tu Ain..redhakan pemergian Aishah ye nak.." " Ye ibu..." tangisku semakin reda. Aishah di bawa pulang kerumah. Di dalam van jenazah aku tetap disisinya. Sampai di rumah. Aishah di letakkan di atas tilam di ruang tamu. Orang semakin ramai yang datang. Hanya kedengaran alunan surah yasin dan ucapan takziah bagi mereka yang baru datang. Aku tetap setia disisi Aishah. "Ain..masa untuk mandikan Aishah.." Kata Ibu Aishah. "Ain nak ikut serta mandikan Aishah..?" Tanya Ibu kepadaku. Aku hanya mengangguk. Wajah Aishah pucat tapi tenang. "Aishah...hujanlah...macam mana kita nak balik.." Tanya aku sambil menghulurkan tangan untuk merasai titisan hujan yang semakin lebat. " Kita tunggu sampai hujan redalah ye Ain.." Jawab Aishah. "Tak naklah Aishah...Dah nak malam." Kata aku. Aku lihat ramai yang sudah pulang. Kebanyakkan student membawa kereta sendiri atau dijemput oleh mak dan ayah mereka tetapi tidak bagi kami. Kami hanya menaiki bas atau prebet. "Ala..kita tunggu reda sikit ya Ain.." Balas Aishah sambil memegang bahuku. " Tak nak..." Aku ketawa sambil berlari menuju ke perhentian bas. "Ain!!!..." Jerit Aishah berlari menujuku. Aku lihat ada sebuah kereta laju ke arahku. Aku hanya kaku memandang Aishah. Aishah menolakku. Kepalaku terhantuk di atas permukaan jalan. Darah semakin banyak keluar di dahi aku. Pedih dan perit. Aishah mendapatkan aku. "Ain nak mati ke?" Aishah mengeluarkan sapu tangan dalam begnya. Dia letakkan ke dahi aku. Aku tersenyum. "Apa senyum-senyum?" Marah Aishah. "Ain..Aishah sayang Ain..jangan buat macam ni lagi..." Kata Aishah sambil menangis. Aku masih lagi tersenyum. "Ain ni senyum je dari tadi kenapa? " Tanya Aishah. "Sayang sangat ye Aishah kat Ain.." Kata aku tersenyum. "Mestilah...Ain sahabat Aishah selama-lamanya tau..kalau boleh Aishah nak mati dulu dari Ain.." Balas Aishah tersenyum. Aku terkejut. "Aishah...Ain tak suka Aishah cakap pasal mati..". Lalu Aishah ketawa.


Bersambung....





No comments:

Post a Comment