Pages

Monday, September 2, 2013

Nur Ain (bahagian 21)

"Astaghfirullah...." Aku terus mengusap mukaku. Aku lihat jam menunjukkan pukul 6 pagi. Waktu subuh telah masuk. Aku terus menuju ke bilik air. Seusai solat aku terus membaca Al-Quran. Aku mulakan surah Al-fatihah dan seterusnya surah Al-baqarah. Sesekali aku menutup mataku. Mulutku bergerak-gerak membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Aku berhenti, mimpi tadi mengangguku. Aku cuba untuk menghilangkannya tetapi ingatan pada mimpi itu terus menerjah dalam ruang kepalaku. Al-Quran ku tutup kembali. Mataku memandang jam dinding. Baru pukul 7.... bisik hatiku. Aku berbaring semula.

"Assalamualaikum.." Suara yang seakan menangis. "Mak...." Aku menjerit. Aku peluk erat mak. "Mak..ain rindu mak..." Aku menangis. Mak juga turut menangis. Mak cium pipi dan dahiku. "Kenapa ain tak telefon mak ain masuk hospital..." Tanya Mak yang masih memeluk aku. Lantas aku berkata " Ain minta maaf mak..." "Tak pe..nasib baik ain tak da apa-apa..." Tangisan Mak semakin reda. Mak seorang yang cepat risau tentang anak-anaknya. "Siapa bawa mak? " Tanya Aku bingung. "Along kamulah..." Balas Mak. Aku mengangguk. Mungkin Ustaz Shahrul beritahu Abang tentang keadaanku. Tetapi bagaimana dia tahu abang aku? Hairan..

Masa berjalan dengan cepat. Rawatan demi rawatan. Aku rasa badanku tidak mampu menerima rawatan lagi. Aku selak setiap helaian album. Kenangan kembali berpaut. Aku rindu dengan telatah anak-anak muridku. Aku rindu dengan gelak ketawa Aishah. Aku rindu semuanya. Aku angkat album. Aku rapatkan ia didadaku. Keadaan aku yang masih bertekung. "Ain..jom makan..mak ada masak makanan kegemaran ain.."  Mak tersenyum melihat aku. " Baik mak..." Aku senyum kembali.

"Mak..ain minta maaf.." Aku mula berbicara. Nasi aku suap ke mulut perlahan. Aku tidak selera untuk makan tetapi untuk menjaga hati mak aku cuba juga untuk makan. "Kenapa ain nak minta maaf..ain tak buat salah apa-apa kat mak.." Mak angkat pinggan ke singki. "Ain tak dapat nak tolong mak masak..tak dapat nak kemas rumah dengan mak..nak basuh baju...nak gurau dengan mak...ain tak dapat nak jadi macam dulu..." Kata aku dengan perlahan. Mak diam. Aku lihat mak sudah selesai membasuh pinggan. Mak terus menuju kepadaku. Mata mak merah. "Mak bersyukur ain ada dengan mak...sudah cukup buat mak gembira..." Kata Mak. Aku lihat air mata mak keluar daripada mata tuanya. Sesekali juga dia menyapu air mata tatkala air mata itu jatuh dari tubir matanya.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment