Pages

Saturday, July 28, 2012

Nur Ain (bahagian 2)

“Amboi Ain, jauh termenung nampak, sampai jatuh handset tu, tengah teringat kat sape tu?” sinis Aishah, “xde pape la Aishah, teringat kat kampung je” balasku ingin menyembunyikan perasaanku yang sebenarnya agak sugul ketika itu. Aku tak tahu kenapa hasrat Hafiz untuk berkahwin bagaikan memberi seribu duka kepadaku, sedangkan aku mengenalinya sebagai seorang kawan yang selalu membimbingku ketika aku dan dia sama-sama belajar di peringkat ijazah dulu. Hasratnya untuk menyambung pelajarannya di peringkat MA (Hons) di Jordan telah tercapai apabila permohonannya diterima pihak universiti di Jordan berdasarkan keputusannya yang cemerlang ketika di peringkat ijazah dulu. Dia sememangnya kawan yang amat menghargai dan mencintai ilmu bagiku. Segala nasihatnya amat berguna buatku..”Alhamdulillah, sampai disini saje kelas kita, Ustazah doakan kamu semua dpt buat yang terbaik untuk peperiksaan akhir minggu depan” aku tersenyum melihat karenah anak2 muridku sambil melangkah meninggalkan kelas...”Assalamualaikum Ustazah, petang nie jangan lupe datang mesyuarat tau” aku terkejut dengan sapaan Ustaz Shahrul, lamunanku terhadap telatah muridku sebentar tadi bagai hilang dibawa angin “Ye Ustaz, InsyaAllah, saya datang” balasku ringkas kepadanya. Ustaz Shahrul merupakan guru baru di sekolah aku bekerja, dia baru melangkah ke alam kerjaya sebagai pendidik yang merupakan lulusan dari universiti tempatan. Aku selesa bertugas bersamanya kerana dia banyak membantuku dalam tugas sebagai pendidik. Aku kagum melihatnya, walaupun masih baru menjadi warga pendidik, dia seakan2 tidak kekok melayan telatah anak2 muridnya…”cuba awak tengok Ustaz Shahrul tu”, Nampak mesra je dengan anak muridnya, macam da ade pengalaman mengajar” soalku kepada Aishah yang sedang asyik melayan facebook, “mungkin dia dah kawin kot, dah biasa dengan budak2 agaknya” balasnya spontan…"Ish, tak mungkin la, dia muda dari saya, takkan la dah kawin"... bersambung…  

No comments:

Post a Comment