Pages

Saturday, July 21, 2012

Tips puasa oleh Dr. AiShah


oleh: Dr. AiShah (mngade nk jadi pakar kesihatan lak..hoho)
MENJALANKAN ibadah puasa ternyata memiliki banyak manfaat, baik dari aspek sosial, jiwa, mahupun kesihatan. Dari segi sosial, puasa melatih orang berdisiplin, cinta keadilan, dan kadamaian.
Dari sisi agama, puasa bererti menahan diri dari melakukan perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga tenggelam matahari. Sedangkan dari aspek kesihatan, berpuasa bererti mengistirahatkan saluran pencernaan (usus), enzim, dan hormon yang biasanya bekerja untuk mencerna makanan terus-menerus selama kurang lebih 18 jam.
Organ ini dapat direhatkn selama 14 jam. Pada masa puasa, kadar gula dalam darah mudah diuruskan.  Berikut beberapa tips untuk menjalankan ibadah puasa untuk Anda:

1. Niat ikhlas.
 Tanpa ini, mungkin kita masih tetap mampu mendapatkan manfaatnya dari sisi kesihatan, sosial, mahupun kejiwaan. Tapi untuk urusan pahala, jangan harap kita akan mendapatkannya. Niat yang ikhlas mampu membimbing kita untuk konsisten dalam berpuasa.
2. Minum Air yang cukup. Air mewakili 70% dari kandungan badan ia semestinya adalah sesuatu elemen yang penting untuk kesegaran semasa berpuasa. Keperluan air yang mencukupi tidak boleh kita abaikan begitu saja.
3. Kalori makanan yang cukup.
 Kalori akan menghasilkan tenaga yang diperlukan manusia. Dalam sehari, wanita memerlukan kalori sebanyak 1900 kalori, sedangkan lelaki memerlukan 2100 kalori.
Ketika berpuasa, tentunya kita mampu memenuhi angka tersebut pada waktu berbuka dan sahur. Oleh karena itu, sebaiknya pilih makanan yang sihat, agar makanan senang diubah menjadi kalori tanpa menghasilkan kesan negatif bagi tubuh, seperti kandungan bahan kimia dalam makanan. Banyak sumber kalori yang mampu kita perolehi dari nasi, jagung, atau mee. Protein pula boleh didapat dari daging, tauhu, dan lain2.
4. Makan Secara Bertahap.
 Lapar seharian waktu berpuasa bukan alasan untuk mengqada' nafsu makan pada waktu berbuka. Lihatlah keperluan yang harus Anda penuhi. Karbohidrat 50-60%, protein 10-20%, lemak 20-25%, serta sebahagian vitamin dan mineral dari sayur dan buah-buahan.
Makanlah secara bertahap. kita mampu mulakan dengan menikmati makanan ringan atau minuman yang manis-manis seperti kek pisang, kurma atau teh manis. Makanan yang manis mengandung karbohidrat sederhana yang akan mudah diserap dan segera menaikkan kadar gula darah.
Setelah solat maghrib, makan makanan pelengkap yang terdiri dari nasi atau pengganti nasi, protein dari ayam, ikan, atau daging, tauhu atau tempe, serat dari sayuran, dan buah.
Setelah solat tarawih, Anda dapat makan malam seperti roti atau buah. Pembagian makan mampu kita lakukan seperti berikut:
 50% untuk berbuka, 10% setelah salat tarawih, dan 40% waktu sahur.
5. Bangun bersahur.
 Makanlah makanan dengan kadar protein tinggi. Pencernaan dan penyerapan makanan juga menjadi lebih lama dibandingkan dengan makanan yang kadar karbohidratnya tinggi. Setelah sahur, tambahkan susu tanpa lemak dan suplemen multivitamin agar stamina mantap ketika berpuasa.
6. Bersenam.
 Tubuh kita akan semakin lesu jika tidak bersenam. Tak perlu kepada senaman yang banyak mengeluarkan peluh, tapi cukup senaman yang ringan saja seperti jalan kaki, berbasikal, dan lain-lain. Waktu senaman yang baik adalah menjelang berbuka puasa.
7. Tidur siang.
Ini akan membantu kita agar tidak mengeluarkan cairan tubuh berlebihan ketika terik matahari. Selain itu, tidur siang akan mengurangi rangsangan lapar yang berasal dari perut.

Bila hati saling terpaut rasa cinta terjalin indah
Bila salah & Khilaf telah terjadi
Maka Mohon Maaf Lahir & Batin atas kesalahan
“Marhaban Ya Ramadhan”
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa
Semoga kita selalu diberkati dibulan yang penuh barakah ini>>>>>>> ( ^ _ ^ ) <--- kaherah@tembam

AiShah..<3


No comments:

Post a Comment