Pages

Thursday, January 19, 2012

Jangan menilai orang dari luaran(peristiwa 2)

Aku tgh duk sorang2 tggu train dtg….aku tengok kat sreen kat c2..RAWANG 1454…uit…train ni ke..?…aku dah takut dah….kat sebelah tempat duduk  aku de seorang pompuan ni…hmmm…aku rase takut lak nak tanye…dia cam len je…dah la tak kai tudung…aish…tak nak la tanye…aku pn terus hantar mesej kat kawan aku… “ainal…nek KTM ke rawang ke,,?”…aku tunggu punye tunggu…kwn aku tak balas2…aisey…cam ne ni…..arghhhh…train dah sampai….nak tak nak aku tanye je la…”kak…ni train ke BTS ke..?”.. “haah…ye la…”…kate akak 2 dengan lembut…sebenarnye banyak lagi aku tanye akak 2...akak 2 still jawab dengan lembut dan tersenyum…aku pn masuk la kat train 2 n terus duduk…(dalam hati aku beristighfar…aku teringat pesanan sahabat aku…~~ sntiasalah brsangka baik trhadap org lain,walaupun dia lebih hina dr org lain~~

::KISAH DARI RASULULLAH SAW::

Baginda Rasulullah saw telah menceritakan kepada kita sebuah kisah berikut:

"Ketika mana seorang bayi sedang menyusu susu ibunya, tiba-tiba lalu seorang lelaki yang menunggang kenderaan yang mewah dan penampilan yang hebat.

Si ibu berdoa "Ya Allah jadikanlah anakku ini seperti lelaki ini."

Lalu bayi tersebut meninggalkan puting susu ibunya dan melihat ke arah lelaki tersebut, seraya berkata " Ya Allah jangan jadikan aku sepertinya."

Kemudian itu menghadap kembali puting susu ibunnya dan meneruskan menyusu.

Kemudian lalu sekumpulan manusia yang memukul seorang hamba wanita sambil berkata " Engkau berzina , engkau mencuri." Perempuan itu hanya berkata حسبي الله ونعم الوكيل .

Si ibu yang sedang menyusukan anaknya berkata "Ya Allah jangan jadikan anakku seumpamanya."

Bayi itu sekali lagi meninggalkan puting susu ibnunya dan melihat ke arah perempuan itu , seraya berkata "Ya Allah jadikanlah aku seumpama perempuan itu."

Kemudian berlaku perbincangan diantara siibu dan sianak yang masih bayi.

Si ibu berkata "Tadi apabila lalu seorang lelaki yang elok penampilannya, aku pun berkata "Jadikan anakku seumpamanya." Engkau pula berkata "Ya Allah jangan jadikan aku seperti lelaki ini."

Bila manusia memukul seorang wanita sambil berkata "Engkau berzina , engkau mencuri."

Aku pun berdoa " Ya Allah jangan jadikan anakku seumpamanya." Namun engkau berdoa "Ya Allah jadikan aku sepertinya." Kenapa engkau menyalahi doaku?

Si anak menjawab:

"Sesungguhnya lelaki itu sebenarnya adalah seorang jahat, lalu aku berdoa "Ya Allah jangan jadikan aku sepertinya."

Adapun perempuan ini yang dilemparkan kepadanya tuduhan "Engkau berzina, engkau mencuri.

"Sedangkan dia tidak melakukan semua itu. Oleh itu aku berdoa

"Ya Allah jadikan aku sepertinya (bebas dari melakukan maksiat)." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim - sahih)

1 comment:

  1. pebgajaran yg boleh kita ambil dari sifat murni seseorang,jgn kita nilai dari segi penampilan luarannya sahaja,tapi nilai juga dari segi ilmu,akhlak dan agamanya.. (^_^)

    ReplyDelete