Pages

Sunday, September 23, 2012

Nur Ain (Bahagian 9)

Ketika aku cuba untuk menyarung kaki ke dalam kasut, Ustaz Shahrul menegurku, Suaranya lembut, menggentarkan jiwaku. "Nur Ain..boleh saya tanya sesuatu? " Tanya Ustaz Shahrul sambil berdiri di muka pintu. "Tanyalah tapi saya tak janji boleh jawab.." Balasku sambil membetulkan tudung. "Nur Ain suka abang Hafiz? Wajah Ustaz Shahrul begitu serius. Dia memandangku. Aku segera mengalih mukaku. Aku begitu tidak selesa dengan soalannya. "Maaf Ustaz, saya balik dulu, hari pun dah lewat, nanti risau pula Aishah.." Jawabku tergesa-gesa. Aku terus menuju ke kereta. "Nur Ain....saya minta maaf.." Jerit Ustaz Shahrul. Lagu Doaku untukmu berkumandang di handset ku, bisik hatiku "siapa pula hantar mesej lewat malam macam ni, ahhhh malaslah nak layan, mungkin celcom kot, diorang ni tak tidur ke, sibuk hantar mesej lewat malam macam ni.." Marah aku dalam hati. Sampai dirumah. Aku membuka pintu. Rumah gelap. Hanya beberapa lampu sahaja dihidupkan, mungkin Aishah sudah tidur, Aku duduk di atas sofa, Hari yang begitu penat sekali, hari ini aku tiada masa untuk berehat kerana selepas sekolah tadi aku terus menziarahi Hafiz, kedengaran sekali lagi lagu doaku untukmu di handset ku, aku pelik, lalu alu mencapai handset ku dan membukanya.

Mesej pertama..

Assalamualaikum...Nur Ain..
Maaf menganggu...
Saya minta maaf atas soalan saya tadi...
Saya tidak bermaksud untuk menyakiti hati Ain..
Tetapi Soalan itu penting buat saya...


Penting? Apakah maksud mesej Ustaz Shahrul ini.  Aku rasa tidak sedap hati dan terus membuka mesej kedua.

Mesej kedua..

Nur Ain..
Andai jawapan awak tidak...
Mungkin saya ada peluang...
Andai jawapan ya..
Saya akan undur diri...
Saya hanya mahu awak bahagia..
Awak bahagia..saya akan turut bahagia...


Ya ALLAH, Aku terkedu, bermacam soalan keluar dari kepala ku, apakah aku harus membalas mesejnya, apakah harus aku katakan padanya, mesejnya seperti meluahkan rasa suka pada ku, walaupun dia tidak menyatakan perkataannya sebenar, tetapi mesej itu sudah jelas tetapi kenapa dia berkata seperti itu, padahal dia sudah bertunang dengan kawan baikku, lelaki seperti apa dia ini, marah aku sambil memadam mesejnya. Aku tersentak. Aku terdengar seseorang menangis, Aku terus ke bilik Aishah. Aku temui Aishah menangis ditepi katilnya, aku lihat  banyak kad jemputan telah dikoyak dan digunting yang berselerakkan di atas lantai, aku berlari mendapatkan Aishah. "Aishah...Kenapa ni?" Tanya aku sambil duduk mengadapnya. Aishah tidak menjawab pertanyaanku. Dia hanya menangis. "Kenapa Aishah koyakkan kad-kad ni...?" Tanganku segera mengutip cebisan-cebisan kad tetapi di halang oleh Aishah. Dia menepis tanganku dan memandangku. "Ain...tolong keluar dari bilik Aishah...please ain.." Kata Aishah. "Tapi Aishah..." Jawabku. "Ain...Aishah merayu dengan Ain..." Kata Aishah sambil menolak badanku keluar dari pintu. Lalu Aishah menutup pintu dan menguncinya. "Ain cuma nak tahu kenapa Aishah menangis, Aishah ada masalah ke? " Aku mengetuk pintunya beberapa kali tetapi Aishah hanya diam membisu.

Bersambung....

1 comment:

  1. (^_^) bile nak ending nie,xsabar2 nak tunggu ni..
    cepat2 update ye (^_^)...

    ReplyDelete