Pages

Thursday, March 8, 2012

NASIHAT YANG TIDAK TERNILAI

Assalamualaikum....sebelum ni ain pernah tanya dia pasal hati ain tak tenang...
macam nak wat hati terima takdir ALLAH...sekian lama ain hantar mesej 2...dan hari ni baru dia balas.....nasihat2  dia cukup buat ain tersedar daripada lamunan ain..ain baca mesej dia sambil nangis....nasihat2 dia cukup terkesan dihati ain,....ni nasihat yang tidak ternilai..

nak buat hati kita jadi lembut dan mudah terima takdir Allah..banyak caranya,antara caranya ialah:-
*Ain kena bnyk muhasabah diri dengan Allah dan manusia,tanya diri kita sndri,bagaimana hubungan aku dengan Allah sekarang??adakah semakin bertambah dekat atau bertambah jauh??sekirannya Ain rasa bertambah jauh,maka dekatkanlah diri Ain kepadaNya dengan bertaubat..perbanyakkan buat solat taubat,sekurang2nya sehari 1x..dan setelah itu Ain tny diri Ain,adakah aku pernah membuat org marah kpdku?adakah aku kasihkan kpd saudara seislam lebih aku kasih drpd diriku??adakah setiap pergerakan dan percakapan aku ini pernah membuat mereka terguris??maka Ain perlulah minta maaf pd org yg ain rase pernah buat salah..jadilah seorang yg pemaaf..InsyaAllah kita akan jadi org sentiasa menerima takdir Allah..

*Perbanyakkanlah membaca Al-quran berserta tadabur maknanya,qiyamullail,berzikir dan berselawat..kerana semua perkara2 itu dapat menenangkan hati kita dan juga melembutkan hati kita...


*banyakkan bersyukur kpd Allah dengan nikmat yg bnyk ia berikan kpd kita,samada nikmat secara kita sedari ataupun tidak kita sedari..


Ana boleh bagitahu je ain,yg selebihnya Ain sendirilah kena buat dan amal berserta dengan istiqamah..InsyaAllah berhasil..
Ana doakan semoga Ain dapat menjadi seorang wanita yg beriman kpd Allah dan RasulNya dan menjadi wanita yg solehah..Amin..

::Terima kasih atas nasihatmu wahai sahabatku::









 

No comments:

Post a Comment